داشتن خوابی راحت در شب

بی خوابی می تواند دلایل بسیاری داشته باشد اعم از؛ استرس و اضطراب، اختلال در ساعت خواب، مصرف مواد محرک (مصرف مواد محرک مانند: قهوه، نیکوتین و الکل می ‌تواند بی خوابی را تشدید کند)، فعالیت ذهنی، مشکلات عضلانی و محیط خواب نامناسب از علائمی است که می تواند بر روی ساعت خواب شما تاثیر گذار باشد. در این مقاله می توانید از دلایل بی خوابی و عوارض آن مطلع شوید، و برای دریافت اطلاعات بیشتر کتاب های روانشناسی در این زمینه را مطالعه کنید.

دلایل و عوامل بی خوابی در شب:

اضطراب و استرس:

نگرانی ‌ها و استرس‌ های روزمره می ‌توانند منجر به بی خوابی شبانه شود.

اختلال در ساعت خواب:

نامنظم بودن ساعت خواب و بیداری، یا عادات خواب نامناسب می‌ تواند باعث بی خوابی شود.

مصرف نوشیدنی هایی مانند قهوه یا نیکوتین:

مصرف مواد محرک قبل از خواب (مانند قهوه، نیکوتین و…) می‌ تواند خواب را مختل کند.

مشکلات سلامتی:

برخی بیماری ‌ها مانند دردهای مزمن، آرتروز، قلبی و… می ‌توانند باعث بی خوابی شوند.

محیط خواب نامناسب:

نور زیاد، صداهای مزاحم، دمای بالا یا پایین و… می‌ توانند باعث بی خوابی شوند.

فعالیت ذهنی:

فعالیت ذهنی شدید در شب، مثلاً تماشای فیلم هیجانی یا کارهای شغلی، موجب بیداری و کاهش خواب می ‌شود.

در صورتی که مشکل بی خوابی به طور مداوم ادامه داشته و تأثیرات آن بر زندگی شما محسوس شود، بهتر است با متخصص بهبود خواب یا پزشک مشورت کنید.

بی خوابی مداوم و مزمن می‌ تواند به افراد آسیب‌ های جدی و حتی مشکلات جسمی و روانی وارد کند. پس باید سعی کنیم در زندگی خواب خود را تنظیم کنیم تا بتوانیم زندگی با کیفیت تری داشته باشیم. برخی از عوارض بی خوابی شامل موارد زیر می ‌شود:

کاهش تمرکز و مشکل در یادگیری:

بی خوابی می ‌تواند منجر به کاهش توجه، تمرکز و حافظه شود، که این مشکل می تواند اختلال در انجام کارهای روزانه شما ایجاد کند و شما را به دردسر بی اندازد.

افزایش خطر بیماری:

افرادی که طولانی ‌مدت با بی خوابی مواجه هستند، احتمال ابتلا به بیماری ‌های قلبی، دیابت، چاقی و افسردگی را افزایش می‌ دهند.

ضعف سیستم ایمنی:

خواب کافی از مهم ترین عواملی است که برای حفظ سیستم ایمنی قوی ضروری است. بی خوابی می‌ تواند باعث ضعف سیستم ایمنی و افزایش خطر ابتلا به عفونت ‌ها شود.

افسردگی و اضطراب:

بی خوابی ممکن است به طور مستقیم باعث افزایش احساسات افسردگی و اضطراب شود.

افزایش ریسک تصادفات:

کاهش توجه و سرعت عکس العمل به خواب کم می ‌تواند باعث افزایش خطر تصادفات و حوادث شود.

مشکلات عاطفی و رفتاری:

بی خوابی می ‌تواند منجر به تنش، خشم، عصبانیت و مشکلات عاطفی و رفتاری دیگر شود.

بهترین راه برای پیشگیری از این مشکلات، محافظت از خواب خوب و کافی است. راه های بسیار دیگر وجود دارد که باعث می شود شما خواب با کیفیت و خوبی داشته باشید. شما می توانید قبل از خواب حمام کنید و یا یک کتاب خوب بخوانید. خواندن باعث می شود ذهن شما از مسائل دیگر پرت شود و شما به آرامش ذهنی برسید و به خواب بروید.

کتاب چطور مثل یک نوزاد راحت بخوابیم:

سلامتی، تمرکز داشتن، قدرت حل مشکلات و واکنش های بدن، همگش به داشتن خواب کافی وابسته است. همچنین کمبود خواب با بیماری های متعددی مانند: چاقی، دیابت نوع دو، فشار خون بالا، بیماری قلبی، سکته مغزی، سلامت روان ضعیف و حتی مرگ زودرس در ارتباط است.

خوابیدن، شاید آن قدر مهم به نظر نرسد؛ اما این که چه طور به خواب می رویم و چقدر زمان صرف به خواب رفتن می کنیم، می تواند از مهم ترین شاخصه های بهبود کمیت و کیفیت زندگی باشد.

کتاب می تواند به بهبود خواب شما کمک کند، مخصوصا کتابی که مرتبط به این موضوع باشد، مانند کتاب چطور مثل یک نوزاد راحت بخوابیم اثر استفانی اوینگ که توسط نشر یوشیتا به چاپ رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *