سلامت جنسی در کودکان و نوجوانان

مسائل جنسی کودک و نوجوانان

سلامت جنسی کودکان یک موضوع بسیار حساس و مهم است که نیازمند آموزش و پشتیبانی مناسب از سوی والدین و مراقبین است. همچنین در این راستا کتاب هایی نوشته شده که می تواند کمک خوبی برای والدین و کودک و نوجوانان باشد. کتاب های کلید های تربیت در تمام مسائل مرتبط با کودکان و والدین صحبت کرده است که می توانید اقدام به خرید کتاب کنید.

در زیر به تعدادی اصلی از موارد مرتبط با سلامت جنسی کودکان اشاره می‌ کنیم:

آموزش مناسب:

ارائه اطلاعات مناسب و منطقی در مورد جنسیت، تناسب جسمی، بهداشت جنسی و ارتباطات میان فردی به کودکان بسیار مهم است تا آن‌ ها از سنین پایین به مفاهیم جنسیت و جنسیت ‌خویش آگاه شوند.

حفاظت از کودکان:

حفاظت از کودکان در مقابل آسیب‌ های جنسی از جمله آزار و از دست دادن است.

احترام به حریم شخصی:

به کودکان باید آموزش داد که چگونه به حریم شخصی خود و دیگران احترام بگذارند.

حمایت روانی:

فراهم کردن یک محیط باز و پشتیبانی برای بحث ‌های جنسی و پرسش ‌های کودکان بسیار مهم است تا آن‌ ها احساس راحتی در بحث در مورد این موضوعات داشته باشند.

آموزش قانونی:

آموزش ‌هایی که به کودکان کمک کند تا مفهوم رضایت متقابل و محدودیت ‌های قانونی مرتبط با قضایای جنسی را درک کنند.

توجه و ارتقاء آگاهی والدین و مراقبین از این مسائل می ‌تواند به تحقق سلامت جنسی کودکان کمک کند.

آگاهی دادن به کودکان درباره سلامت جنسی:

آگاهی دادن به کودکان در مورد سلامت جنسی می ‌تواند به رشد سالم و ایمن آن ‌ها کمک کند. این فرایند نیازمند صبر، احترام و اطمینان از این که ارتباط با کودکان بر پایه باور و احترام متقابل برقرار می ‌شود. آگاهی دادن به کودکان در مورد سلامت جنسی یک فرایند حساس و اهم است که نیازمند روش ‌ها و محتوای مناسبی است. در ادامه، چند راهنمایی برای آگاهی‌ دهی به کودکان در این زمینه را ارائه می ‌دهیم:

با روش مناسب شروع کنید:

برای شروع، از زبان ساده و مناسب برای سن کودکان استفاده کنید. اطلاعات را به شکلی خلاصه و واضح ارائه دهید.

پاسخ به پرسش‌ های شان:

پاسخ دادن به پرسش ‌های کودکان در مورد جنسیت و جنسیت‌ خویش به والدین فرصت می ‌دهد تا به آن ‌ها به عنوان منبع اعتمادی مشورت دهند.

آموزش رضایت:

به آن‌ ها آموزش دهید که در قبال عملیاتی که قرار است انجام دهند، به رضایت فرد مقابل توجه کنند.

احترام به حریم شخصی:

به کودکان آموزش دهید که باید به حریم شخصی دیگران احترام بگذارند و همچنین حق خودشان به احترام و حفظ حریم خصوصی را دارند.

محافظت از بدن:

به کودکان آموزش دهید که باید از خودشان مراقبت کنند و نگرانی ‌های خود را با والدین و موارد معتبر دیگر به اشتراک بگذارند.

کتاب کلیدهای آموزش و مراقبت از سلامت جنسی در کودکان و نوجوانان:

این کتاب شما را در زمینه درک رشد جنسی فرزندتان به لحاظ جسمی و عاطفی از اولین سال های زندگی تا سن بلوغ کمک می کند. همچنین آن چه بچه ها باید در زمینه جنسیت در تمامی مراحل رشدشان بدانند، همراه با پاسخ ها و توصیه هایی در مورد سوالات مهم مربوط به جنسیت ارائه شده است.

معرفی بخش های کتاب کلیدهای آموزش و مراقبت از سلامت جنسی در کودکان و نوجوانان:

رشد انسان.

بلوغ.

روابط انسانی.

مهارت های فردی.

رفتار جنسی.

سلامت جنسی.

جامعه و فرهنگ.

بخشی از متن کتاب کلیدهای آموزش و مراقبت از سلامت جنسی در کودکان و نوجوانان:

گفت وگو درباره جنسیت.

صحبت کردن با بچه ها درباره جنسیت، برای اغلب والدین کاری دشوار است. والدین یا نگران زیاد گفتن هستند، یا کم گفتن، یا نگران گیج کردن بچه های خود، بسیاری از والدین هم فکر می کنند که اگر درباره مسائل جنسی به کودکان خود چیزی بگویند افکار جنسی را در ذهن های کوچک آن ها پرورش می دهند و با این کار بچه ها را به تجربۀ جنسی تشویق می کنند.

بعضی از والدین دیگر نیز فکر می کنند که اگر کودک شان سؤال نمی کند یا علاقه خاصی نسبت به موضوع نشان نمی دهد، به این علت است که هنوز خیلی کوچک است یا اصلاً به موضوع علاقه ای ندارد.

والدین فکر می کنند که اگر کودک شان در ظاهر بی علاقه است، لابد هنوز آمادگی لازم را ندارد، یا بدتر از آن، شاید نیازی به دانستن ندارد. ولی بچه ها حتماً سؤال دارند، شاید نمی دانند که چگونه بپرسند یا شاید بی میلی والدین خود را نسبت به پاسخ گفتن به چنین سؤالاتی احساس می کنند.

کودکان در چنین موقعیت هایی هنگام برخورد با موضوعات مربوط به جنسیت از والدین خود روی می گردانند. بنابراین، مسئولیت شما این است که حرف بزنید و اجازه ندهید که ناراحتی خودتان یا سکوت فرزندتان مانع باز کردن باب گفت و گو بشود.

نزد فرزندتان اعتراف کنید که سخن گفتن دربارۀ جنسیت گاهی با شرم و حیا همراه است، چون موضوع خیلی حساس و خصوصی است و همین خود می تواند زمینه مشترکی باشد تا گفت و گوی تان را آغاز کنید.

به یاد داشته باشید که لازم نیست همه اطلاعات را یک جا در اختیار او بگذارید، فراگیری آموزش جنسی نیز مانند درس هایی چون ریاضی و علوم باید به صورت تدریجی و در طی زمان صورت گیرد. از مفاهیم پایه ای شروع کنید و همگام با رشد کودک تان که قدرت درک او نیز برای دریافت جزئیات بیشتر می شود، بر میزان مفاهیم پایه بیفزایید.

شما چه به طور جدی دربارۀ جنسیت با فرزندتان صحبت کرده باشید یا نه، باید بدانید که روند غیر رسمی آموزش جنسی آن ها از همان لحظه تولد آغاز شده است.

شما والدین از همان موقع جنسیت آن ها را با نحوه برخوردتان با چگونگی پاسخگویی به نیازهای آن ها و با الگوی رفتاری خود پرورش داده اید. توجه به این نکته مهم است که کودکان تان در تمام این مدت بدون کمک مستقیم شما، چیزهایی دربارۀ جنسیت آموخته اند و روند یادگیری آن ها – چه بخواهید در آن نقشی فعال داشته باشید و چه نخواهید ـ در آینده نیز ادامه خواهد یافت.

برای خواندن ادامه مطلب می توانید از سایت اینترنتی کتاب طلا اقدام به خرید کتاب با تخفیف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *