درمان و علائم استرس در کودکان

استرس در کودکان می ‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود و تاثیرات منفی بر سلامت و رفاه آن ‌ها داشته باشد. بهترین راه برای مدیریت استرس کودکان، ایجاد یک محیط پشتیبان‌ دهنده و اطمینان ‌بخش برای آن‌ ها می‌ باشد. همچنین خواندن یکسری از کتاب های مرتبط با استرس برای کودکان می تواند  کمک خوبی به آن ها باشد. برای خرید کتاب کودکان و نوجوانان وارد فروشگاه اینترنتی شوید و کتاب مورد نظر خود را خریداری کنید.

بعضی از عواملی که می ‌تواند استرس در کودکان را ایجاد کند عبارتند از:

۱٫ تغییرات مهم در زندگی کودک مانند جدایی از والدین، انتقال به محل جدید یا تغییرات در محیط تحصیلی.

۲٫ مشکلات خانوادگی مانند تنش‌ های خانوادگی، جنگ و نزاعات در خانواده، جدایی والدین و غیره..

۳٫ مشکلات مدرسه مانند فشار تحصیلی، مشکلات با همکلاسی‌ ها یا معلمان، مواجهه با ضرب و جرح و تنبیه؛ همچنین مواجهه با موضوعات دشوار و ناخوشایند مانند آزمون ‌ها یا رفتار غیرمنصفانه دیگران.

۴٫ رویدادهای وحشتناک مانند سانحه تصادف، سیل، زلزله و غیره..

۵٫ مشکلات اجتماعی و روابطی مانند تنهایی، بی ‌اعتمادی به خود و دیگران، مشکلات در صحبت کردن با دیگران و… این نوع استرس ممکن است باعث مشکلات رفتاری، اضطراب، عصبانیت، افسردگی، مشکلات خواب، مشکلات تغذیه و کاهش عملکرد تحصیلی شود.

برخی از راهکارهای موثر رفع استرس در کودکان:

۱٫ به کودکان خود وقت کافی بدهید و به آن‌ ها گوش کنید.

۲٫ اطمینان بدهید که احساسات آن‌ ها قابل فهم است و مشکلات شان را جدی می‌ گیرید.

۳٫ برنامه‌ ریزی مناسب برای رویدادها و تغییرات مهم در زندگی کودکان انجام دهید.

۴٫ راهنمایی کنید تا موقعیت ‌ها را به جای استرس ‌زا تجربه کنند و از روش ‌های مدیریت استرس مانند تمرین های تنفسی و آرامش استفاده کنند.

۵٫ بهبود آموزش و تحصیل در مدرسه و ارتباط با معلمان و همکلاسی‌ ها را تا حد امکان تسهیل کنید.

۶٫ در صورت نیاز به حمایت حرفه ‌ای، از کمک روانشناس یا مشاور استفاده کنید.

مهم ترین نکته این است که درک و حمایت مداوم از کودکان می‌ تواند کمک کند تا با استرس رو به ‌رو شده، بهبود یابند و به راحتی در مواجهه با موقعیت ‌های استرس زا مقاومت کنند.

علائم و نشانه های استرس در کودکان:

نشانه ‌های استرس در کودکان ممکن است به شکل ‌های مختلف ظاهر شود. هر کودک ممکن است با توجه به سن، شخصیت و تجربیات خود نشانه‌ های مختلفی از استرس نشان دهد. برخی از نشانه‌ های استرس در کودکان عبارتند از:

۱٫ تغییر در رفتار: کودک ممکن است از تغییرات ناگهانی در رفتار مانند عصبانیت، آرامش نداشتن، عدم تمایل به بازی یا تغییرات در الگوهای خوردن و خواب رنج ببرد.

۲٫ مشکلات خواب: استرس می‌ تواند باعث مشکلات خواب مانند بیدار شدن در شب، کابوس ‌ها، ترس از خوابیدن و یا مشکل در خوابیدن شود.

۳٫ عدم تمرکز: کودک ممکن است دچار سردرگمی و عدم تمرکز در محیط تحصیلی یا فعالیت‌ های روزمره شود. این مشکل می ‌تواند منجر به کاهش عملکرد تحصیلی نیز شود.

۴٫ ناراحتی روحی و اضطراب: کودک ممکن است اضطراب، ناراحتی روحی، خشم یا ترس غیرمعقول نشان دهد. ممکن است در مواجهه با رویدادهای خاصی از استرس یا ترس شدید رنج ببرد.

۵٫ تغییرات در فیزیکی: بعضی از نشانه ‌های استرس در کودکان می ‌تواند در بدن آشکار شود، مانند درد شکم، سردرد، تغییرات در وزن یا مشکلات گوارشی.

۶٫ واکنش ‌های خودانگیخته: در برخی موارد، کودک ممکن است به استرس و ناراحتی با واکنش‌ های جسمانی مانند لرزیدن، بی قراری، عرق‌کردن یا تاکید زیاد بر روی بدن و یا پوست واکنش نشان دهد.

اگر این نشانه‌ ها در کودک شما وجود دارد، ممکن است نیاز به یک مشاوره حرفه‌ ای را داشته باشید. همچنین ارتباط با معلمان و مشاوران مدرسه نیز می‌ تواند در شناسایی و کمک به کودکان مبتلا به استرس مفید باشد.

درمان خانگی استرس کودکان:

فعالیت‌ های آرامش ‌بخش: فعالیت‌ های آرامش ‌بخش مانند رنگ آمیزی، کاردستی، شناخت طبیعت، خواندن کتاب ‌ها، موسیقی آرامش ‌بخش و مدیتیشن، می‌ تواند به کودک کمک کند تا استرس را کاهش داده و آرام ‌شود.

سازماندهی روزمره: برنامه ‌ریزی یک روزمره منظم و سازماندهی شده برای کودک می تواند حالتی از پیش ‌بینی پذیری و آرامش در آن ایجاد کند. فضای زمانی برای استراحت، بازی، تحصیل و سایر فعالیت ‌های مفید در نظر بگیرید.

تمرین تکنیک‌ های تنفس: آموزش به کودک تکنیک ‌های تنفسی آرامش‌ بخش، مانند تنفس عمیق و آهسته، می‌ تواند به کاهش استرس و افزایش آرامش کمک کند. به کودک یاد بدهید که نفس را با دقت کنترل کند.

حرکت بدنی: تحرک فیزیکی و ورزش می‌ تواند به عنوان یک راه‌ کار موثر برای کاهش استرس عمل کند. بازی در فضای باز، پرش، دویدن، چرخیدن و بازی‌ های تحرکی در خانه می ‌توانند به کودک کمک کنند تا از اضطراب و استرس خلاص شود.

حمایت و تشویق: به کودکان حمایت کنید و آن‌ ها را تشویق به حرکت به سمت هدف های شان نمایید. این احساس از امنیت و عزت‌ نفس در کودک ایجاد می‌ کند و در مقابله با استرس کمک می ‌کند.

زمان خانوادگی: ایجاد زمانی خاص برای تعاملات خانوادگی، بازی و صحبت آزاد در خانواده، می ‌تواند کودک را احساس امنیت و تعلق شده به خانواده در برابر استرس قرار دهد.

در پایان

در صورتی که استرس کودکان شدید و طولانی مدت باشد و اثرات منفی بر زندگی روزمره‌ شان داشته باشد، بهتر است با متخصصان و مشاوران مربوطه مشورت کنید. آن ها می توانند راهنمایی کننده و مشاوره حرفه ‌ای ارائه دهند. در غیر اینصورت به راحتی می توانید با راه کارهایی که در این مقاله به شما گفته ایم، استرس کودکان خود را کنترل کنید. همچنین می توانید با خرید کتاب به استرس کودکان تان پایان دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *